ЦЕНТЪР ЗА АКАДЕМИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ СОФИЯ

Центърът за академични изследвания София (ЦАИ) е независима институция с нестопанска цел, създадена за популяризиране на съвременни академични стипендии и сътрудничество в областта на хуманитарните и социални науки. Прочети повече »
«Ноември 2018»
MoTuWeThFrSaSu
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Публична лекция

16 Май 2018

Д-р Мартин Осиковски ще изнесе публична лекция на тема: "Възвишената проповед на Милтън" на 16 май 2018 (сряда) от 18:00ч. в зала „Виктория" (ет. 4) на Столична библиотека, пл. „Славейков" 4.

Кратка информация: Милтъновата защита на свободния печат, разгърната в Ареопагитика (1644 г.), по своеобразен начин лежи сред противостоящите крайности на либерални и нелиберални интерпретационни ключове. От една страна, става въпрос за дълга поредица от автори, според които средновековният „затвор" на разума приключва с „Милтън - най-бележития защитник на религиозната толерантност, поета, който се застъпва за разделянето на Църква от държава" (Джон Багнел Бери). В този смисъл редовите учебници по политическа история и история на журналистиката неизменно отбелязват Ареопагитика като основоположен камък изобщо на идеята за свобода на словото, мисълта и изразяването. Според една съвсем различна гледна точка, „позицията на Милтън относно свободата на словото е далеч от либерална; неговата защита на свободата на изразяването е ограничена до свобода за изразяване на определени разумни и благоприлични мнения, при което ръководните правила за разумност и благоприличие се изработват от правилно мислещи законодатели и прилагат от правилно мислещи комисии съобразно всеки отделен случай". Накратко: т.нар. „либерализъм" на Милтън из основи се различава от разбиранията на авторите, които днес ние наричаме „либерали" (Уилям Уокър). Този очевиден историографски контраст отчасти би могъл да се дължи на двусмислеността на аргументите, изложени в самата Ареопагитика. Въпреки че се движи срещу разпоредбите на указа за контролиране на издателската дейност от 1643 г. - и по този начин неизбежно дава израз на идеи, близки до вижданията на по-късни либерални мислители, - Милтън укрепва позицията си ретроспективно, като се обръща към пребогат набор от библейски, патристични и църковно-исторически свидетелства. Оттук, в зависимост от личните вкусове на читателя, Ареопагитика удобно би могла да изглежда и много модерна, и съвсем традиционна, съвършено „либерална" или по-скоро „нелиберална". В настоящата лекция Милтъновата позиция ще бъде разгледана в паралел с тази на Йохан Ройхлин и неговата защита на еврейските книги в съчинението Аугеншпигел от 1510 г. Ще бъдат обсъдени седем общи места от пълния спектър на аргументацията на двамата автори. Основна цел на лекцията ще бъде да се покаже как идеите на Милтън в Ареопагитика не са радикална новост на интелектуалната сцена на Европа от 1640-те години, както и да се допринесе за смекчаване на тона на прекалено либерализиращите подходи към този ключов извор. Ще бъде представен и завършен пълен български превод на текста, реализиран в рамките на програмата Advanced Academia на Центъра за академични изследвания през 2017-8 г.

Мартин Осиковски преподава медийна етика и чуждестранна журналистика в катедра „Медии и обществени комуникации" на Университета за национално стопанство (www.unwemedia.com). Бакалавър по философия (2002 г., Софийски университет „Св. Климент Охридски"), магистър по медиевистика (2003 г., Централноевропейски университет - Будапеща), доктор по история и теория на културата (2010 г., катедра „История и теория на културата", Софийски университет „Св. Климент Охридски", научен ръководител: проф. Калин Янакиев). Специализирал е в историческите факултети на университетите в Хелзинки, Хайделберг (при проф. Юрген Митке, 2007 г.) и Оксфорд (при проф. Джордж Гарнет, 2007-8 г.). Основните му научни интереси са свързани с ранната история на медиите и журналистиката, медийната
етика, църковно-политическата история, историята на междуконфесионалния и междурелигиозния диалог.

Избрани публикации:

Книги:

Homo medialis. Религия, култура, етика, политика, София: Авангард-прима, 2017
Медиите отсам и отвъд. Чуждестранна журналистика: девет университетски лекции в конспективни изложения, София, Авангард-прима, 2017
Убевжища на вярата. Църквата и съборът в съчиненията на Марсилио от Падуа и Уилям от Окам, София: УИ „Св. Климент Охридски", 2010
Сборници и преводи на книги:
Christianitas, historia, metaphysica. Изследвания в чест на проф. Калин Янакиев, съст. свещ. Сава (Щони) Кокудев, Мартин Осиковски, София: Комунитас, 2016
Ейбрахам Джошуа Хешел, Човекът не е сам. Философия на религията, прев. Мартин Осиковски, София: Комунитас, 2014

Статии и глави от книги:

„Медиен обзор", тримесечна рубрика, Християнство и култура (от м. януари 2011 г.)
„Свободата на словото и нейният мрачен средновековен ,затвор'", в: Christianitas, historia, metaphysica. Изследвания в чест на проф. Калин Янакиев, съст. свещ. Сава (Щони) Кокудев, Мартин Осиковски, София: Комунитас, 2016, 243-259.
„Християнство и левица", Християнство и култура 94 (2014): 72-79
„,Възвишената проповед' на Милтън", Християнство и култура 86 (2013): 37-57
"Some Medieval Readings of Aristotle's Argument for the Collective Superiority of ‘the Many'," Studia Neoaristotelica: A Journal of Analytical Scholasticism 9, 2 (2012): 135-153
"Guido Terreni, Marsilius of Padua, and William of Ockham on Institutional Infallibility," Recherches de Théologie et Philosophie Médiévales 77, 2 (December 2010): 299-311.
"A Brief Note on Dialogus, Defensor Minor and the Problem of Ecclesia Graecorum," Archiv für mittelalterliche Philosophie und Kultur 13 (2007): 230-235.

© 2009 ЦАИ. Всики права запазени.
България, гр. София, ул."Стефан Караджа" 7, вх.В, ап.23, тел.: (+359) 2 980 37 04, факс: (+359) 2 980 36 62, e-mail:
Продукт на WF