Целта на този проект беше издирването и сравнителната интерпретация на текстове, оформили националните идентичности на “малките нации” в Европа, но по различни причини са останали извън основното ядро на европейските политическа и социална мисъл. Изследването съпоставя два периода, важни за всяка европейска нация – националния романтизъм и “анти-модернисткото предизвикателство” в периода между двете Световни войни. Изследвани са страни от Северна, Централна, Източна и Югоизточна Европа, като на всеки регион е посветен отделен изследователски модул. Югоизточноевропейският модул, върху който беше фокусирана изследвателската работа в Център за академични изследвания, ще завърши с публикация на два тома, включващи разработките на единадесет млади изследователи от Централна и Югоизточна Европа, както и оригиналните исторически и политически текстове на английски език. Публикацията, в момента под печат в издателството на Централноевропейския университет, Будапеща, е предназначена преди всичко за преподавателите и студентите в университетите от региона и в Западна Европа. Проектът “Ние, народът” се реализира съвместно с унгарския център за академични изследвания “Колегиум Будапеща” и с финансовата подкрепа на Юбилейната фондация на Шведската банка и на германското Министерство на външните работи в рамките на Пакта за стабилност. Научни партньори по проекта са още Шведския Колегиум за академични изследвания в социалните науки в Упсала (SCASSS) и Холандския институт за академични изследвания (NIAS).
ЦАИ онлайн ресурси:
Identity Reader
2001 - 2003 http://idreader.cas.bg/
Академичен портал
Ателие за биографични изследвания
Провежда се веднъж в месеца с участието на учени от широк кръг дисциплини (история, социология, етнология, теория на литературата, културология) и от различни институции (университети, музеи, институти), които споделят изследователски опит, свързан с устни и писмени документи (авто/биографии, житейски истории, спомени, дневници и др.) Целта е да бъде очертано научното поле и да се създаде изследователска общност чрез поддържането на интердисциплинарен обмен, методологически и теоретични дискусии, сравняване на случаи и интерпретативни подходи.